”Din două una, dați-mi voie: ori să se revizuiască, primesc! Dar să nu se schimbe nimica; ori să nu se revizuiască, primesc! Dar atunci să se schimbe pe ici, pe colo, și anume în punctele esențiale”.

După aproximativ un an de zile de la introducerea voucherelor de vacanță, voci din industrie, mai mult sau mai puțin interesate, cer schimbarea regimului în care pot fi folosite. Având în vedere că beneficiarii lor le folosesc preponderant în sezon și pe Litoral, adică în perioade și zone care oricum se vând bine, se pune problema limitării utilizării lor la extrasezon și la zone care se încadrează mai degrabă la profilul ecoturistic. Astfel, se presupune că s-ar revitaliza turismul în afara celor 3 luni estivale și din zonele în care turiștii nu prea se înghesuie. Cu alte cuvinte, e nevoie de sprijin în extrasezon și-n regiuni nu tocmai populare, că de restul de ocupăm singuri.

Ce sunt, de fapt, voucherele de vacanță?

Sunt o metodă de a sprijini turismul autohton pe banii statului și de a recompensa angajații la stat, cu mențiunea că și privații pot apela la ele într-o modalitatea similară abordării tichetelor de masă.
În sezon, cererea crește, hotelurile se umplu, prețurile cresc, iar cei care nu beneficiază de vouchere de vacanță se văd nevoiți să scoată mai mulți bani din buzunar pentru un loc de cazare pe litoral.
În același timp, există hotelieri care se plâng, pe căi neoficiale, că turiștii veniți cu vouchere de vacanță, în afară de cazare pe care o achită cu tichetele, nu sunt dispuși să achiziționeze alte servicii, precum masa la restaurant, ședințe la spa sau orice altceva mai comercializează hotelul și, prin urmare, ar prefera clienți veniți pe alte filieri, ceva mai generoși.


Nedumerirea noastră privindu-i pe nemulțumiți este următoarea: hotelierii nu sunt obligați să accepte vouchere. De ce o fac? Sau, dacă o fac, de ce nu-și stabilesc tarifele pe care le consideră profitabile pentru afacerea lor?

Doi la mână, cât de reprezentative sunt vocile celor care pretind schimbarea regimului voucherelor? Vorbesc ei pentru o majoritate a hotelierilor?

Trei la mână, în ceea ce privește sezonalitatea, ce măsuri a luat fiecare, în hotelul lui, pentru a-și asigura un grad de ocupare decent și în afara sezonului estival? Sau își pun ouăle într-un singur coș și așteaptă ca statul să le rezolve problema gradului de ocupare în extrasezon? Există hoteluri - exemple lăudabile - care-au investit în zona de tratamente/recuperare/balneo și care și-au asigurat astfel un flux de turiști constant.

Și nu în ultimul rând, care-i poziția beneficiarilor, recte a angajaților la stat care beneficiază de aceste tichete? Le-ar conveni ca opțiunile lor să fie limitate la o perioadă/zonă? Și ei au plângeri, reclamând mulți că tarifele achitate prin vouchere sunt mult prea mari față de ce primesc în schimb.

 

Înainte de a cere o modificare, trebuie să vedem cât de legitimă este ea, ce probleme există, pentru câți și cum vor fi ele soluționate prin schimbare. Iar toate vocile trebuie să se facă auzite. 

 

Solicită o demonstrație
Your subscription could not be saved. Please try again.
Your subscription has been successful.